Régi weboldal

NOTA Finnország 2019

Írta: HA6AA & HA8RT.

notaIdén tavasszal, a húsvéti hosszú hétvégén OH-földön jártunk Lénával. A Nordics On The Air tábor idén Helsinkitől 2 órányi útra, a csodálatos Kemiö tartomány szívében került megrendezésre. Ebből szeretnénk egy kis ízelítőt adni élménybeszámoló formájában. :)

HA8RT: Egy nappal korábban terveztünk indulni, mint ahogyan a tábor kezdődött, hogy Helsinkiben is legyen időnk várost nézni. Korán elintéztem a repülőjegyeket, de a szállás az utolsó pillanatra maradt. A városközponthoz nagyon közel foglaltam egy szobát végül, így egyszerűnek ígérkezett a városnézés.

HA6AA: Az utazásunkat illetően OH2FKX Katitól kértünk segítséget, aki tájékoztatott minket a húsvét körüli munkaszüneti napokról és a szálláslehetőségekről. Végül Tomi a Magyar Kulturális Központ közelében talált nekünk hotelt.

HA8RT: Leszállt a repülő, és elindultunk a városba, ahova gyors regionális vasút vezet. Kezdtünk éhesek lenni, úgyhogy a vasútállomásnál szembeni No-Pizza étteremben, ahol csak pizza volt, elfogyasztottunk egy óriás adagot.

HA6AA: Amikor Helsinkibe indultunk, kiderült, hogy otthon felejtettem a kabátomat (márpedig az Finnországba kelleni fog – gondoltuk), tehát az érkezésünket követően szerencsésen meg is vettük nyári akcióban az ország talán egyetlen eladó kabátját. Erre egyébként nem is volt túl sok szükség, ugyanis a 17 fokos enyhe időhöz erősen tűző napsütés társult, ami a leégett arcú finn járókelőkön is meglátszott. Ezután városnézés néven bolyongtunk Helsinkiben.

HA8RT: Miután találtunk Lénának kabátot, nekivágtunk a városnak. Villamossal mentünk körbe, mivel a jegy egy időtartamra volt érvényes, kedvünk szerint szállhatunk le és fel. Láttunk csomó szép épületet, parkot, meg valami szobrot is.

HA6AA: Mivel nem terveztük meg, hogy mit nézünk meg a finn fővárosban, elég sokat villamosoztunk oda-vissza, de teljesen megérte, ugyanis így láthattuk a tengerpartot napfényben és naplementében is. Megnéztünk néhány parkot, sétáltunk sziklás helyeken, valamint megnéztük Sibelius szobrát is (korábban említett “valami szobor”), mert a tesóm a lelkemre kötötte, hogy látogassunk el oda. Mindeközben csináltam néhány rendkívül művészi fényképet.

HA8RT: Fáradtan érkeztünk vissza a túráról, szóval hamar aludtunk, hogy reggel még legyen időnk, mielőtt kimegyünk a kikötőbe találkozni a többiekkel. Reggel átsétáltunk egy folyón, amiből van bőven, ameddig volt időnk, aztán fogtuk a csomagokat és irány a kikötő. Itt találkoztunk a buszunkkal.

HA6AA: Másnap moominokkal és húsvéti dekorációval tarkított utcákon siettünk a buszhoz, szükségtelenül, mert így is vagy fél órával előbb érkeztünk a megbeszélt helyszínre. A jármű érkezését követően rövidesen elkezdődött a hosszú buszút a táborba. Sofőrünk OH3FCB Tommi és medvéje voltak. Útközben megálltunk egy mindenes boltnál, ahol fasírttól Napóleonig bármit lehetett kapni. Végül nem vettünk semmit, folytattuk az utunkat. Az autópálya mellett még lehetett látni egy-egy hókupacot.

HA8RT: A "nyári" tábor egy fenyőerdő közepén volt, tóval, szaunával. Én 11 finn sráccal kerültem egy körletbe, akiktől hamar megtanultam a finn lét rejtelmeit. Minden este a programok után szauna, tóba ugrás (3 fok meleg volt a víz), reggeli folklór műsor ébresztő gyanánt, édességek amiket nem értem, hogy lehet szeretni.

HA6AA: A NOTA táborra való készülődést jóval az esemény előtt elkezdtük egy Telegram csoporton keresztül, ahol szereztem két hasonszőrű barátot, de a többi csoporttag is hihetetlenül szimpatikus volt. Én leginkább a svéd fiúkkal barátkoztam össze, mert a szobatársam egy magamhoz hasonlóan “talkatív” észt lány volt, Mari. Esténként egymással szemben rajzoltunk. Az első nap tartottunk egy interkulturális összeröffenést, ahova nemigen tudtunk mit vinni, mert a legtöbb dolog, amit vihettünk volna, romlandó étel, vagy alkoholtartalmú. Az alkoholt és a mogyorót már a kiírásban szigorúan kitiltották a táborból. Az észtek kiküszöbölték ezt a problémát, és megvettek minden folyékony, szénsavas dolgot, amit találtak a boltban. (Limonádé, epres limonádé, almás limonádé, limonádé limonádé… víz limonádé…. víz!)
A betegség itt sem maradhatott el, így sajnos nem vehettem részt a rádió-iránymérésen. Tomi a RIM-ben harmadik lett, ügyes volt. Utóbb kiderült, hogy ketten eltévedtek, de a Google Maps segítségükre volt a táborba vezető visszaúton. Szerencsére orvosunk Teme OH7T aktív beavatkozására nem volt szükség.

HA8RT: Első nap az ismerkedésről szólt, de utána belevágtunk az interaktív programokba. Voltak, akik előadást tartottak, volt rókavadászat az erdőben, egy kisebb csapattal kimentünk Flora-Fauna körzetet aktiválni. Volt prezentáció antennákról, az OH2YOTA állomás gyakran aktív volt.

HA6AA: Sok kiselőadást nézhettünk meg különböző témákban, mindegyik nagyon érdekes volt. Némelyik végén kvízjátékot is tartottak. Az egyetlen negatívum talán az volt, hogy a legnehezebben befogadható, yagi antennákról szóló előadást ebéd utánra szervezték, így fáradtan nehezebben sikerült az érdekességekre koncentrálni. Volt off-air contest és finnországos kvíz is.
Sok olyan tevékenységet is folytattunk, amelyek nem feltétlenül kapcsolódnak a rádióamatőrködéshez, de jól összehozták a csapatot, például a húsvéti tojáskeresés, horgászat és éneklés/karaoke. Élelmezésünket a tábor folyamán Tiiti OH3HNY biztosította, aki mérnök létére nemcsak a főztjével, hanem a kivételes humorával is színesítette a táborban töltött napjainkat.

HA8RT: Sajnos jó társaságban hamar telik az idő, így hétfő délelőtt már a rendrakásról és a búcsúzkodásról szólt. Indultunk a busszal vissza Helsinkibe, ahonnan délután a repülőnk elhagyta Finnországot. De az odavezető úton még kiderült, hogy előkelő helyet foglalnak el a fagyi fogyasztás ranglistáján is. Ahányszor megálltunk egy boltnál, ott a finnek minden alkalommal jégkrémet ettek. Volt vagy 12 fok odakint. :)

HA6AA: Hétfőn sajnálatos módon szét kellett szélednünk, csak Markus tigrise felejtődött a táborban. Köszönjük a szervezőknek ezt az emlékezetes tábort, remélem mielőbb újra találkozunk egy újabb YOTA esemény keretein belül.